تبلیغ پلاس

تارنمای جــامـع نیازمنــدی های ایـــــــران و خرید و فروش اینترنتی

تصویر شماره تاثیر تبلیغات بر مصرف کننده
مقالات دوشنبه 17 شهریور 1399 342بازدید

تاثیر تبلیغات بر مصرف کننده

همه کسب‌وکارها برای حفظ کسب و کارشان در بازار پول‌ زیادی را برای تبلیغات خرج می کنند. شرکت‌ها برای رقابت با کسب‌وکارهای رقیب باید همیشه خود را به مشتریان یادآوری کنند و سعی کنند بهترین چایگاه را در ذهن آنها افراد داشته باشند اگر غیر این باشد به رقبا خواهند باخت. بیشتر کسب‌وکارهایی که سهم کوچک‌تری دارند و یا تازه ‌وارد هستند، نسبت به کسب‌وکارهای بزرگ‌تر به تبلیغات و معرفی بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل تبلیغات می تواند تا حد زیادی باعث افزایش سهم بازار شود و ممکن بعضی مواقع فروش به دلیل عدم بازگشت مشتریان و عدم تکرار خرید کاهش پیدا کند.

به همین دلیل شرکت‌های با سهم بازار بزرگتر بیشتر بر تبلیغات یادآور نیاز دارند تا در ذهن مشتری ماندگار و ثبت شوند و در مقابل آن رقبای کوچک‌تر برای افزایش سهم بازارشان نیاز به تبلیغات بیشتری دارند. آنها برای ایجاد آگاهی از وجود محصولات‌شان و افزایش فروش و سهم بازار به هزینه زیادی برای تبلیغات نیاز دارند. و باید به این نکته توجه کرد که کسب‌وکارها و محصولات جدید برای دیده شدن در بازار هدف و حفظ در بازار برای تحقق خرید، نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری در تبلیغات دارند.

آگهی های تبلیغاتی می تواند تأثیر زیادی در زندگی روزمره‌ی افراد بگذارد. انواع آگهی های تبلیغاتی مختلف با پیام‌های گوناگون بر آنچه افراد می‌خورند، می‌نوشند، می‌پوشند و تماشا می‌کنند تأثیرگذار است. تبلیغات در جوامع مختلف آنقدر قدرتمند است که می تواند حتی در انتخاب رئیس‌جمهور یک کشور هم اثرداشته باشد. مهم‌ترین اثر تبلیغات می تواند تبدیل باور منفی درباره‌ی محصول یا خدمات به باور مثبت درباره‌ی آن است. همچنین می تواند به شکل‌دهی نگرش مصرف‌کننده نسبت به ویژگی‌های محصول و تغییر اولویت‌هایش هم کمک می‌کند.

تبلیغات یک سرمایه‌گذاری مهم برای کسب‌وکارها به حساب می آید. کسب‌وکارهایی که بتوانند با برنامه‌ریزی مناسب سهم بزرگی از بازار رابدست آورند، می‌توانند بودجه‌ی کمتری به تبلیغات اختصاص دهند. کسب‌وکارهای تازه‌وارد یا کسب‌وکارهایی که سهم بازار کوچکی دارند، مجبورند هزینه‌های زیادی را صرف تبلیغات کنند، زیرا باید مشتریان را از وجود محصول‌شان آگاه و سهم خود را در بازار حفظ کنند.

برای برندسازی و افزایش فروش تبلیغات می تواند ابزار مناسبی باشد. از تبلیغات به عنوان یکی از رایج ترین روش‌های خلق شخصیت و استفاده از چهره‌های سرشناس استفاده می شود. مثلا می توان از نام ورزشکاران، خوانندگان و افراد معروف برای برند سازی و به مدت زمان طولانی استفاده کرد.امروزه در فروش، تأثیر تبلیغات بسیار زیاد است در حدی که می توان گفت تبلیغات نوعی سرمایه‌گذاری به حساب می آید. عامل نیروی انسانی در فروش حضوری همانند تبلیغات بصری دارای اهمیت بالایی می باشد. و جهت تبلیغات مؤثر باید آهسته آهسته حرکا کرد تا هم مشتریان قدیمی را حفظ کرد و هم به تعداد مشتریان جدید زیاد شود. این نکته را باید در نظر داشت که عامل هزینه برای به وجود آمدن یک برند و سپس هزینه‌های تبلیغات برای تبدیل شدن به یک برند معتبر دغدغه امروز بسیاری از شرکت ها می باشد. تبلیغات باعث فروش متفاوت می شود اما مهم‌تر از آن باعث تولید یک برند می شود و مشتری همیشه وفادار به یک برند است.

اصل و زیربنای تبلیغات جلب توجه افراد است و هدف اصلی تبلیغات جلب توجه مشتریان به محصولی است که قرار است به فروش برسانید. در تبلیغات سعی می‌کنند تا مردم را نسبت به خرید کالایی که ممکن است به فکر خریدش نباشند یا نیازی به آن نداشته باشند متقاعد کنند. و از طرفی دیگر تبلیغات کمک می‌کند تا بازار یک محصول حفظ شود و تضمینی باشد برای تداوم خرید مصرف‌کنندگان فعلی. که این کار فقط با برقراری ارتباط ممکن است. در تبلیغات سعی می‌شود تا پیامی هدف‌مند به مخاطب ارسال شود و از این طریق بر روی رفتار خریدش هم تاثیر بگذارد. این موضوع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تبلیغات است که از گذشته هم وجود داشته است. 

کمپین های تبلیغاتی سعی می کنند گروه‌هایی از مردم را که احتمال می دهند به مشتری تبدیل شوند و بتوانند آن‌‌ها را به خرید محصولی که تاکنون از وجود آن بی‌خبر بوده‌اند متقاعد کنند شناسایی کنند. به این کار ایجاد تقاضای مشتری می‌گویند. این گروه از افراد را بر اساس معیارهای مختلفی مثل میزان درآمد، سبک زندگی، سطح اجتماعی، جنسیت، نژاد، سن‌ و... می‌توان تقسیم بندی کرد. این گروه‌ها بازار هدف را تشکیل می‌دهند و با این کار می توان مشتریان هدف را شناسایی کرد.

تبلیغات سرمایه گذاری مهمی برای کسب وکارها به حساب می آید. کسب وکارهایی که می توانند با برنامه ریزی مناسب سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهند می توانند هزینه کمتری به تبلیغات اختصاص دهند. کسب وکارهای تازه وارد یا کسب وکارهایی که سهم بازار کوچکی دارند، مجبورند هزینه های بالایی صرف تبلیغات کنند، زیرا باید مشتریان از وجود کسب و کار و محصولات آن ها با خبر شوند و آن سعی کنند جایگاه خودشونو در بازار حفظ کنند.

افراد معمولا تبلیغات را وسیله ای برای به دست آوردن اطلاعات درباره محصول، برند یا شرکتی خاص می دانند. مشتریان فقط در صورتی می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را از تبلیغات به دست آورند که به درستی تبلیغات را فهمیده باشند و پیام و محتوای آن را دریافت کنند. معیار های مختلفی برای سنجش میزان درک مشتریان از یک تبلیغ وجود دارد. یکی از این معیارها، یادآوری است. مشتریان، زمانی یک تبلیغ را به یاد می آورند که کاملا آن را فهمیده و درک کرده باشند. معیار دیگر پرسیدن سوالاتی درباره موضوعات مطرح شده در تبلیغات است. به این ترتیب می توان از چگونگی درک پیام تبلیغات توسط مشتری اطلاع یافت و با پرسیدن سوال های مختلف از مشتریان هدف، می توان اثربخشی تبلیغات را ارزیابی کرد.

تبلیغات تاثیر زیادی در بالا بردن آگاهی مشتری دارد. تبلیغات وسیله ای است که توسط آن، مشتریان می توانند از محصولات یک شرکت آگاه شوند. با وجود اهمیت بالای تبلیغات بر روی افزایش فروش ، ارزیابی تاثیر آن به سادگی صورت نمی گیرد. رابطه مستقیمی بین اثر بخش بودن تبلیغات و بالا رفتن سود فروش است. همچنین به دلیل سرمایه گذاری شرکت ها بر روی تبلیغات و با توجه به مدل های مختلف تبلیغات باید بهترین روش انتخاب شود که روی سودآوری شرکت اثرگذار باشد.

 

آقای تبلیغ